Vår politik

Alla människor här i Sverige ska ha möjligheten att ta sig dit de vill. Oavsett var de kommer ifrån och vilka drömmar de än bär på. Den idén ligger till grund för all liberal politik.

Alltför ofta har det varit konfrontation istället för eftertänksamma samtal i Bengtsfors fullmäktige. Vi tycker att det är bättre att vi ser oss som en vanlig förening och inte som en lokal variant av riksdagen med dess motsättningar. Lokalpolitik handlar om att hantera ett antal sakfrågor, genom samarbete och diskussion hitta de bästa lösningarna.

Folkmängden i Bengtsfors har minskat under en lång tid, och det finns inget som tyder på någon snabb förändring av det. Kommunens inkomster och därmed verksamhet står i proportion till invånarantalet. Vi måste våga anpassa oss efter det, annars blir det inget över till nödvändiga framtidssatsningar som skulle kunna vända trenden.

Det är viktigt att se kommunen som ett samhälle, där de olika delarna binds samman av en ”vi-känsla”. Vi behöver en väl utbyggd lokaltrafik, där även rälsbusstrafiken kan vara ett alternativ.